Lehdistötiedote

FUTURE26: Arla Foodsin uusi strategia varmistaa menestyksen maitoalan käännekohdassa

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Eurooppalainen maitoalan osuuskunta Arla Foods julkaisee tänään uuden viisivuotisstrategiansa, jolla se lujittaa sitoumustaan maitoalan kestävään tulevaisuuteen ja liiketoiminnan kasvattamiseen vastuullisesti. Tulevan viiden vuoden aikana Arla kasvattaa investointejaan yli 40 %:lla neljään miljardiin euroon painottaen kestävää kehitystä, digitalisaatiota, uusia tuotantoteknologioita ja tuotekehitystä.

Maitotuotteiden kysyntä kasvaa maailmanlaajuisesti. Seuraavien viiden vuoden aikana globaalin kysynnän odotetaan kasvavan 2 % vuosittain.* Euroopassa, jossa maitotuotteet ovat jo vuosia olleet olennainen osa päivittäistä ruokavaliota, kuluttajat etsivät yhä enemmän hyvinvointia edistäviä sekä helppokäyttöisiä ja kestävästi tuotettuja tuotteita. Maailmanlaajuista kysyntää lisää kasvava väestö Lähi-idässä, Afrikassa, Aasiassa ja Tyynenmeren maissa.

”Olemme nyt päättyvällä strategiakaudella vahvistaneet brändejämme, tehostaneet toimintaamme, investoineet vastuullisuuteen arvoketjussamme ja samalla varmistaneet kilpailukykyisen maidon hinnan tuottajille. Uusi strategiamme FUTURE26 vie osuuskuntamme uudelle tasolle. Strategian avulla kasvatamme liiketoimintaamme vastuullisesti ja vastaamme kuluttajien nopeasti muuttuviin ruokailutottumuksiin sekä voimistuvaan kiinnostukseen ostaa vastuullisesti tuotettuja maitotuotteita”, Arla Foodsin konsernijohtaja Peder Tuborgh toteaa.

Edelläkävijä vastuullisessa maidontuotannossa

Seuraavan viiden vuoden aikana Arla jatkaa johtajuutta dataa hyödyntävässä vastuullisessa maidontuotannossa läpi koko arvoketjun ja nostaa päästötavoitteensa vastaaman Pariisin ilmastosopimuksessa asetettua 1,5 asteen tavoitetta.

Arla on nostanut tavoitteensa vähentää toimintansa kasvihuonekaasupäästöjä 63 % vuoteen 2030 mennessä. Tämä tehdään vauhdittamalla Arlan siirtymistä vihreään sähköön ja fossiilittomaan kuljetuskalustoon, tekemällä kaikista pakkauksista kierrätettäviä ja käyttämällä muovin sijaan enemmän kuitupohjaisia ratkaisuja. Myös maidontuottajat ovat sitoutuneet jatkamaan päästöjen vähentämistä. Suomessa maitotilojen välitavoitteena on pienentää keskimääräistä maidontuotannon hiilijalanjälkeä 30 % vuoteen 2025 mennessä**.

FUTURE26 luo arvoa

Arla on vahvistanut asemaansa Pohjois-Euroopan, Ison-Britannian ja Lähi-idän markkinajohtajana. Arlan globaalit tuotemerkit Arla®, Lurpak®, Puck®, Castello® ja Starbucks® ja Suomessa muun muassa Apetina® ovat vahvoja ja luotettuja.

Seuraavan viiden vuoden aikana Arla hyödyntää globaalisti ja paikallisesti vahvuuksiaan ja kasvattaa vuosittain brändiliiketoimintaansa 3–4 % investoimalla innovaatioihin, uusiin tuotantoteknologioihin ja toimitusketjuun. Lisäksi Arla panostaa Arla Foods Ingredientsin (AFI) maailmanlaajuiseen korkealaatuisten maito- ja hera-ainesosien liiketoimintaan varmistaakseen maailmanluokan innovaatiot ja uudet ratkaisut kumppaneilleen.

Arla on kasvattanut onnistuneesti vientiä muun muassa Kiinaan, Länsi-Afrikkaan ja Kaakkois-Aasiaan, joissa edullisten maitotuotteiden kysyntä ylittää paikallisen tarjonnan. FUTURE26-strategiallaan Arla vahvistaa ja laajentaa liiketoimintaansa näissä maissa esimerkiksi voissa ja juustossa, luomutuotteissa, edullisissa maitotuotteissa ja lastenruoassa.

Kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa Arla investoi verkkokaupankäyntiin ja näin tukee asiakkaidensa liiketoimintaa verkossa. Odotettavissa on myös investointeja Arlan foodservice-liiketoiminnan tuotekategorioihin ja teknologioihin.

Uudella ohjelmalla tehokkuutta

Jatkona päättyvälle Calcium-muutosohjelmalle Arla jatkaa työskentelytapojensa optimointia uuden Fund our Future -ohjelman kautta kaikissa maissa, joissa yhtiö toimii. Uuden ohjelman tavoitteena on aikaansaada viiden vuoden aikana 500 miljoonan euron kustannussäästö. Tehostaakseen toimintojaan ja parantaakseen tuottavuuttaan Arla lisää automaatiota ja digitaalisia työkaluja sekä vähentää hävikkiä ja energian kulutusta. Myös henkilöstön osaamista vahvistetaan. Suomessa Arla painottaa lisäksi henkilöstön hyvinvoinnin ja työyhteistön vahvan kulttuurin edistämistä.

”Olemme käännekohdassa. Maailmanlaajuisen elintarvikejärjestelmän käsillä on kaksi sen vaikeinta haastetta, ilmastonmuutos ja aliravitsemus. Vaaditaan kiireellisiä toimenpiteitä, ja maitotuotteet ovat osa ratkaisua. Nyt jos koskaan on aika toimia ja määrittää maitoalan tulevaisuus. Seuraavien viiden vuoden aikana meidän on Arlalla tehtävä yhteistyötä maidontuottajien, asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa vauhdittaaksemme arvoketjumme muutosta, jotta se on entistäkin joustavampi ja vastuullisempi sekä vastaa tulevaisuuden odotuksiin”, toteaa Peder Tuborgh.

*Lähde: Euromonitor, Diary including Baby Foods (2021), RSP: Rabobank

**Lähtötasona on Suomessa kaikilla Arlalle maitoa tuottavilla tiloilla tehty Climate Check -laskenta, jonka mukaan tilojen hiilijalanjälki on keskimäärin 1,03 kg CO2maitokiloa kohden.

Haastattelupyynnöt Arla Oy:n viestintäjohtaja Sirpa Rinteen kautta, sirpa.rinne@arlafoods.fi

Arla Oy on maitoalan suunnannäyttäjä ja rehti kumppani niin maidontuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen ja tuomme uusia mahdollisuuksia hyvinvoinnin edistämiseen ja kestävien valintojen tekemiseen. Yrityksessämme työskentelee 400 henkeä. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 345 miljoonaa euroa. Arla Suomi -yhteistyöryhmä kattaa yhdeksän meijeriä ja 380 suomalaista maitotilaa. Yrityksemme kuuluu pohjoiseurooppalaiseen Arla Foods -konserniin. www.arla.fi

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa RinneViestintäjohtaja

Lataa Images & Videos