Lehmien hyvinvointi ja luonnon monimuotoisuus ovat Arlalle tärkeitä asioita, jotka yhtiö tuo nyt entistä paremmin näkyville kaikille kuluttajille. Samoin kuin oikeiden maitotilojen vapaat ja laiduntavat lehmät myös virtuaaliset laitumen asukkaat Arla Suomen uudessa laajennetun todellisuuden XR-maailmassa pääsevät laitumelle omien mieltymystensä mukaan.
Pelillistetty XR-maailma Laitumen asukkaat kutsuu vierailemaan laitumella usein ja tutustumaan mitä erilaisimpiin lehmäpersooniin, laitumen elämään ja sen ääniin sekä laiduntamisen hyötyihin. XR-maailmassa opitaan esimerkiksi laiduntamisen hyödyistä luonnon monimuotoisuudelle sekä lehmien tarpeesta pötkötellä rauhallisella makuupaikalla keskimäärin 14–16 tuntia päivässä.
Interaktiivinen ja reaaliaikainen XR-maailma rakentuu 33 lehmän ja niiden erilaisten persoonien ja ulkoilumieltymysten ympärille. Vierailija pääsee tutustumaan jokaiseen lehmäpersoonaan ja niiden mieltymyksiin virtuaalisten Tutki ja tutustu -kirjasen ja kiikareiden avulla. Päivittäin vaihtuva sää ja reaaliajassa päivittyvä vuorokaudenaika houkuttelevat laitumelle eri lehmiä eri aikoina.
Arla tuo laitumen elämän lähemmäksi suomalaisten arkea
Maitotölkeistä kuluttajat saavat helposti tietoa, sillä maitoa ostetaan kotiin usein ja maitotölkki on ruokapöydässä eri ruokahetkien aikana. Pöydälle asetetusta QR-koodilla varustetusta maitotölkistä on oivallista hypätä XR-teknologian avulla luodulle laitumelle ja oppia lehmien elämästä.
“Lehmien hyvinvoinnin ytimessä on vapaa lajityypillinen käyttäytyminen. Koska lehmät ovat märehtijöitä, on tärkeää, että ne pääsevät syömään laidunnurmea ja pystyvät pötköttelemään pehmeällä nurmella. Lehmät ovat myös laumaeläimiä. Vapaina ne pääsevät elämään laumaelämää, johon kuuluu muun muassa toisten hoivaaminen ja kuuliaisuus lauman johtajalle. Laiduntamisesta ja talviulkoilusta on monenlaista hyötyä lehmälle. Se tuo pihattoelämälle mukavaa vaihtelua ja on erityisen tärkeää tekijä lehmien jalkaterveydelle”, kertoo Arla Suomen maitotuoteryhmästä vastaava Arja Westman.
Laitumen asukkaat -XR-maailmaan pääsee mobiililaitteella Vapaat ja laiduntavat lehmät -merkillä varustetuista Arlan maitotölkeistä sekä osoitteesta arla.fi/ar.
Arla on immersiivisten sisältöjen edelläkävijä
Arla on ollut jo pitkään edelläkävijä maitotölkkien hyödyntämisessä uusien teknologioiden alustana. Laitumen asukkaat -XR-maailma on toteutettu yhteistyössä suomalaisen Arilynin kanssa. XR-maailma on Arlan ja Arilynin yhteistyön neljäs lisätyn ja laajennetun todellisuuden sisältö. Yhteistyö alkoi vuonna 2018, kun Arlan maskotti Aamu-kissa heräsi eloon maitotölkistä. Aamu-kissan seikkailut jatkuivat jalkapallon MM-kisojen kautta kiertotalouden pariin Kierrätyskamut-kampanjassa.
Laitumen asukkaat XR-maailma on ensimmäinen sisältö, joka on toteutettu WebXR-teknologialla. WebXR hyödyntää mobiililaitteen selainta, tehden sisällöstä aiempaa sovelluspohjaista sisältöä saavutettavamman.
Pakkausten kautta pääsee myös tutustumaan Arlan Maitoketjuun, joka hyödyntää lohkoketjuteknologiaa. Sen avulla kuluttaja voi tutustua Arla Luomu Yhden tilan maitojen ja juustojen läpinäkyvään matkaan aina maitotilalta omaan kauppaan saakka.
Lisätiedot:
Arja Westman
Brand & Category Manager
arja.westman@arlafoods.com
+358451762889
Sirpa Rinne
Head of Communications
sirpa.rinne@arlafoods.com
+358400685975