”Tavoitteenamme on luoda uudenlaisia innovaatioita”
Arla Suomi on aloittanut yhteistyön saksalaisen suolistotestejä tekevän bioteknologiayhtiö BIOMESin kanssa. Testin avulla kuluttaja voi testata oman suolistonsa tilan. Kyseessä on täydellinen suolistofloora-analyysi, jonka yhteydessä annetaan yksilöllisiä suosituksia elämänlaadun parantamiseksi bakteerien DNA-analyysin perusteella.
Yhteistyö BIOMESin kanssa alkoi vuosi sitten, kun Arla Suomi ja Arla Foods Open Innovation -tiimi järjestivät startup-yrityksille Helsingissä pitchaus-tapahtuman Arla Growth Engine Challenge.
”Terveellisyys, hyvinvointi ja uudet palvelut ovat keskeisesti strategiassamme. Tavoitteenamme on luoda uudenlaisia innovaatioita, ja sitä varten tarvitaan myös kumppaneita. BIOMES valikoitui kumppaniksemme, sillä Arlan tavoin se haluaa vahvistaa hyvinvointia uudenlaisilla ratkaisuilla”, Arla Suomen toimitusjohtaja Kai Gyllström toteaa.
“Suolistoystävälliset tuotteet, palvelut ja sisällöt ovat osa ruoan tulevaisuutta”
“Ihmiset hakevat nyt kokonaisvaltaista tasapainoa ja tietoa siitä, miten ruoalla voi vaikuttaa henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Erityisen paljon suomalaisia kuluttajia kiinnostaa tällä hetkellä suoliston hyvinvointi, joten siksi olemme keskittyneet tutkimuksessa ja tuotekehityksessä nyt juuri siihen. Olemme erittäin innoissamme, että pystymme tarjoamaan suomalaisille hyvinvointia näin laajalla rintamalla. Suolistoystävälliset tuotteet, palvelut ja sisällöt ovat osa ruoan tulevaisuutta”, kertoo Kati Janhunen, Arla Suomen Commercial Innovation Manager.
“Testimme tarjoaa erittäin arvokasta tietoa suoliston mikrobiomin yksilöllisistä heikkouksista. Yksilöllisten ravitsemusvinkkien avulla asiakkaamme oppivat syömään suolistoystävällisemmin ja tuntemaan itsensä terveemmiksi”, kommentoi Christin Günther, yksi BIOMES-yhtiön perustajista.
BIOMES-testin tuloksia verrataan ja tulkitaan BIOMES-tietotietokannan avulla. Testin taustalla on yli 7 000 maailmanlaajuista tieteellistä ja kliinistä mikrobiomi-tutkimusta sekä yli 20 000 hengen vertailujoukko. Tulosten perusteella saadaan selville testattavan yksilöllinen suolistoprofiili, joka on yhtä ainutlaatuinen kuin oma sormenjälki. Testi on tilattavissa Arlan uuden Hyvinvoiva minä -sivuston kautta.
Arlan Food & Future -kokonaisuudessa panostetaan ruoan tulevaisuuteen ja hyvinvointiin
Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja ruoan tulevaisuuteen satsaaminen on osa Arlan strategian mukaista Food & Future -kokonaisuutta. Teeman alla on tänä vuonna julkaistu ruoan tulevaisuutta Henkka Hyppösen johdolla pohtiva Food & Future -podcastien sarja sekä suolistoon ja hyvinvointiin keskittynyt verkkosivusto Hyvinvoiva minä.
Lisätiedot:
Kati Janhunen
Commercial Innovation Manager, Arla Oy
kati.janhunen@arlafoods.com
+358 50 502 8351
Sirpa Rinne
Viestintäjohtaja, Arla Oy
sirpa.rinne@arlafoods.com
+358 400 685 975
BIOMES NGS GmbH on bioteknologiayritys, joka käyttää ns. seuraavan sukupolven sekvensointimenetelmää ihmiskehossa ja sen päällä elävien mikrobien DNA:n analysoimiseksi. Henkilökohtaisen analyysin perusteella asiakkaat saavat yksilöllisiä suosituksia elämänlaadun parantamiseksi. Yhtiö perustettiin vuonna 2017 Wilda-ammattikorkeakoulun EXIST-säätiöstä, jota Saksan talous- ja energiaministeriö tukee. BIOMESin itseotettava testi on saatavana BIOMESilta ja valikoitujen jakelukumppaneiden kautta. Testi ei ole lääketuote. www.biomes.world