Arla Foodsin vuosi 2024 oli vahva. Konsernin kokonaisliikevaihto kohosi 13,8 miljardiin euroon ja yhtiö saavutti 401 miljoonan euron nettotuloksen. Taloudellinen tulos heijastaa vahvaa kysyntää markkinoilla ja Arlan tehokasta kustannusten hallintaa.
"Arlan vahva tulos vuonna 2024 on osoitus maidontuottajiemme ja henkilöstömme omistautumisesta ja osaamisesta. Se kertoo kyvystämme toimia tehokkaasti monimutkaisessa markkinaympäristössä ja tuottaa arvoa sidosryhmillemme", sanoo Arla Foodsin hallituksen puheenjohtaja Jan Toft Nørgaard.
Vuonna 2024 kuluttajien ostovoima elpyi eri puolilla Eurooppaa. Arla Foodsin brändivolyymit palasivat kasvu-uralle, kun strategisten brändien (Arla®, Lurpak®, Puck®, Starbucks™ ja Castello®) volyymipohjainen liikevaihto kasvoi 3,7 %. Vuonna 2023 vastaava luku oli -0,7 %. Brändien kasvu nosti merkittävästi myös Arlan liikevaihtoa.
Vuonna 2024 Arla jatkoi investointeja merkittäviin hankkeisiin, joilla tuetaan tulevaisuuden toimintoja. Investoinnit saavuttivat ennätyksellisen yli miljardin euron tason. Arlan Fund our Future -muutos- ja tehokkuusohjelma ylitti odotukset saavuttaen 131 miljoonan euron nettosäästön.
"Olen iloinen, että Arla Foods menestyy. Näemme eri puolilla maailmaa suurta kysyntää maitotuotteille ja erityisesti Arlan tuotteille", sanoo Arla Foodsin konsernijohtaja Peder Tuborgh.
Ilmastotyössä matkalla kohti vuoden 2030 tavoitetta
Vuonna 2024 Arla yhdisti kestävän kehityksen toimenpiteensä FarmAhead™-brändin alle korostaen siirtymistä kohti tiede- ja datapohjaista maataloutta. FarmAhead™-teknologia tarjoaa Arlan maidontuottajille työkaluja mitata ja edistää tilan siirtymää kohti yhä kestävämpää maidontuotantoa. Teknologian keskiössä ovat yli 200 datapistettä sisältävä maitotilan päästölaskenta ja Arlan kannustinjärjestelmä, jossa tuottajat saavat korvauksen maidon hinnassa toteuttamiensa kestävän kehityksen toimenpiteiden määrän perusteella.
FarmAhead™ Asiakaskumppanuus vahvistaa ilmastotyötä tuomalla asiakkaille mahdollisuuden osallistua päästöjen vähentämisprojekteihin tiloilla sekä tarjoamalla asiakkaille arvokasta tietoa ESG- ja scope 3 -ilmastotavoitteiden raportointiin. Kumppanuusohjelmaa koskevat sopimukset kattavat jo yli 4 miljardia kiloa maitoa.
Vuonna 2024 Arla otti merkittäviä edistysaskeleita päästöjen vähentämisessä. Arla vähensi scope 1 ja scope 2 -päästöjä 4 prosenttiyksikköä saavuttaen yhteensä 37 %:n päästövähennyksen vuoden 2015 tasoista. Edistys johtui pääasiassa energiankäytön optimoinnista, lämpöpumppuinvestoinneista ja uusiutuvan energian sähkönostosopimuksista.
Arlan omistajatuottajat jatkoivat päästöjen vähentämistä FarmAhead™-teknologian tukemana huolimatta säiden tuomista haasteista ja tulevaan lainsäädäntöön liittyvistä epävarmuuksista. Tämä johti yhden prosenttiyksikön vähennykseen scope 3 -päästöissä maito- ja herakiloa kohden, mikä vastaa yhteensä 13 %:n päästövähennystä vuodesta 2015 lähtien.*
"Olemme sitoutuneita kestävän kehityksen matkaamme ja etenemme suunnitelman mukaisesti kohti kunnianhimoisia tavoitteitamme. Vuonna 2024 osoitimme johtajuutta meijeriteollisuuden vastuullisuustyössä innovatiivisten FarmAhead™-aloitteidemme avulla. Lähestymistapamme ei vain vähennä päästöjä vaan tuo myös lisäarvoa asiakkaillemme ja maidontuottajillemme, mikä osoittaa sitoutumisemme kestävään tulevaisuuteen", sanoo Peder Tuborgh.
Ruoan turvaaminen ennakoimattomassa maailmassa
Aikaisempien vuosien geopoliittinen turbulenssi jatkui vuonna 2024 sisältäen esimerkiksi sodan Ukrainassa ja jännitteitä Lähi-Idässä. Sen lisäksi, että kriisit aiheuttivat vakavia humanitaarisia vaikutuksia, ne myös lisäsivät markkinoiden volatiliteettia ja epävarmuutta, häiritsivät globaalia logistiikkaa ja toivat esille kansainvälisten toimitusketjujen haavoittuvuuksia.
"Tällaisessa maailmassa ruoantuotannon ylläpitäminen on ensiarvoisen tärkeää. Maiden hallitusten on varmistettava, että maassa on kattava strategia ruoan turvaamiseksi. Paikallisen elintarvikejärjestelmän toimivuuden varmistaminen ei liity pelkästään taloudelliseen vakauteen vaan myös perustavanlaatuiseen velvollisuuteen suojella yhteisöjämme epävarmoina aikoina ", sanoo Peder Tuborgh.
Arla edistää aktiivisesti ruokaturvaa kotimarkkinoillaan. Ruotsissa Arla on mukana elintarvikeviraston konsultointiryhmässä ja osallistuu meneillään olevaan työhön siviilipuolustuksen vahvistamiseksi. Suomessa, jossa on pitkä historia poikkeusoloihin varautumisessa, Huoltovarmuuskeskuksen viranomaiset koordinoivat ja edistävät valmiustoimia. Arla osallistuu toimintaan elintarvikepoolin kautta yhdessä muiden huoltovarmuudelle kriittisten Suomen elintarvikeyritysten kanssa.
Kotimarkkinoillaan Arla vastaa siitä, että paikallisten tilojen maito käsitellään ja hyödynnetään tehokkaasti. Tämä luo työllisyyttä ja takaa ravitsevien, korkealaatuisten tuotteiden jatkuvan tarjonnan kuluttajille. Arlan strategiset investoinnit logistiikkaan ja yhteistyöhön maidontuottajien ja sidosryhmien kanssa on suunniteltu ylläpitämään vakaata ruoantuotantoa ja toimitusketjua, jopa haasteiden keskellä.
Näkymät vuodelle 2025
Vuonna 2025 geopoliittisen turbulenssin odotetaan jatkuvan. Se vaatii tarkkaa johtamista hyödyntäen Arlan osuuskuntamallin vahvuuksia ja paikallisia valmiuksia tuottaa ruokaa.
Haasteista huolimatta vuonna 2025 kuluttajien ostovoiman odotetaan pysyvän vakaana vuonna 2024 alentuneen inflaation ja kohonneiden palkkojen seurauksena. Maitotuotteiden korkeampien hintojen ja geopoliittisten epävarmuuksien odotetaan kuitenkin vaikuttavan maitotuotteiden kulutuskysyntään.
Vuonna 2024 maailmanlaajuinen maidonkysyntä oli suurempaa kuin tarjonta. Tänä vuonna tarjonnan odotetaan sopeutuvan korkeampiin hintatasoihin, mikä mahdollisesti lisää tarjontaa. Poliittiset epävarmuudet, erityisesti kestävyyteen liittyvät Arlan ydinmarkkinoilla, saattavat kuitenkin edelleen aiheuttaa haasteita.
Arla arvioi vuoden 2025 liikevaihdon kohoavan 14,5–15,3 miljardiin euroon, mikä johtuu maitotuotteiden kohonneesta hintatasosta. Liiketuloksen arvioidaan asettuvan tavoitteen mukaisesti välille 2,8–3,2 %. Korkeiden hintatasojen ja kuluttajien epävarmuuden odotetaan kuitenkin laskevan brändien volyymipohjaista liikevaihdon kasvua, jonka ennustetaan asettuvan välille -2,0 % – -1,0 %. Vaihteluväli on riippuvainen kysynnän ja tarjonnan dynamiikasta vuoden aikana.
Lisätietoa
Avainluvut vuonna 2024:
- Konsernin liikevaihto: 13,8 miljardia EUR (2023: 13,7)
- Vastaanotetun maidon määrä: 13,7 miljardia kg (2023: 13,9)
- Liiketulos liikevaihdosta: 2,9 % (2023: 2,8 %)
- Nettotehokkuus: 131 miljoonaa EUR (2023: 114)
- Strategisten brändien volyymivetoinen liikevaihdon kasvu: 3,7 % sisältäen tuotemerkit Lurpak®, Arla®, Puck®, Castello® ja Starbucks® (2023: -0,7 %)
Kestävä kehitys*:
- Scope 1+2-päästöjen vähennys: 4 prosenttiyksikköä
- Scope 3-päästöjen vähennys: 1 prosenttiyksikköä
- Absoluuttiset päästöt maidon osalta vähenivät 3 %
- Arla yhdisti kestävän kehityksen ponnistelunsa FarmAhead™-brändin alle korostaen siirtymistä kohti tiede- ja datapohjaista maataloutta.
*Konsernin luvut eivät sisällä Arlan maidontuottajien päästövähennyksiä Suomessa.
Arlan yhdistetty vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2024 julkaistaan englanniksi ja muutamilla muilla kielillä 27.2. osoitteessa arla.com.